Saturday 24 March 2012

Kemesraan MPKB-BRI dan Sensatimur Sdn Bhd




Satu lagi projek pembangunan bandar yang dinamakan Kota Bharu City Centre telah dianugerahkan kepada Sensatimur Sdn Bhd.  


Tidak salah jika penulis katakan sudah terlalu banyak projek-projek pembangunan di Kelantan ini diserahkan kepada Sensatimur Sdn Bhd yang merupakan sebuah anak syarikat kepada United Flagship Sdn Bhd.


Siapakah sebenarnya yang menjadi pemilik kepada Sensatimur Sdn Bhd dan juga United Flagship Sdn Bhd dan kenapakah sudah berulang-kali Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam(MPKB-BRI)?


Apakah terdapat unsur kronisme dalam pemberian projek-projek pembangunan di Kota Bharu memandangkan sering kali sahaja nama Sensatimur Sdn Bhd yang timbul apabila terdapat sahaja kerjasama dengan MPKB-BRI?


Jika sebelum ini kos projek-projek seperti :


1-  Pasar Intergrasi Baru di Wakaf Che Yeh,  Pusat Tahfiz,  bangunan 3 tingkat yang menempatkan kedai dan ruangan pejabat sebanyak 135 unit yang berjumlah RM105 juta  


2-  Pasar Bersepadu Wakaf Che Yeh yang merupakan projek usahasama MPKB-BRI dan Sensatimur Sdn Bhd yang berkos RM60 juta


3-  Bazar Tengku Anis yang menempatkan 1000 lot premis perniagaan,  91 lot tempat meletak kereta,  100 lot untuk motorsikal juga dibangunkan bersama MPKB-BRI dan Sensatimur Sdn Bhd dengan kos RM40 juta


4-  Madinatur Raudhah dan Bazar Tok Guru yang mengandungi 3 blok apartmen,  144 bilik hotel lima bintang,  pejabat,  kedai atau bazar di mana kos projek pembangunan ini bernilai RM185 juta


Dan terkini :  


5-  Kota Bharu City Centre yang mengandungi 148 kedai,  174 apartmen servis (termasuk studio dan apartmen 2 bilik),  14 suite ofis dan tempat letak kereta di bawah bangunan.


Jom baca dengan lebih mendalam tentang projek-projek terdahulu yang telah diperolehi oleh Sensatimur Sdn Bhd [Klik di sini].

No comments:

Post a Comment