Monday 2 April 2012

Kerajaan Negeri Kelantan Tidak Mampu Menyelesaikan Masalah Air Di Kelantan



Para pembaca dijemput KLIK di sini untuk menonton tentang masalah air di Kelantan.


Kini,  sudah masuk 22 tahun kerajaan Islam PAS memerintah Kelantan.  Adakah masalah-masalah yang dihadapi oleh rakyat Kelantan sekian lama telah pun selesai?


Sepatutnya sebagai sebuah kerajaan negeri yang sudah pun berkuasa mentadbir negeri Serambi Mekah itu,  masalah-masalah yang dihadapi di negeri Kelantan khususnya harus diselesaikan dengan kadar segera.


Baru-baru ini di dalam Dewan Rakyat,  Dr Puad Zarkashi selaku Timbalan Menteri Pendidikan berkata kementeriannya sedang bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan untuk melihat cara membaik-pulih kualiti air di Kelantan.


Pendedahan oleh Dr Puad menunjukkan 39 daripada 77 buah sekolah di Kelantan sedang berada di dalam tahap bekalan air yang begitu kritikal.


Laporan Auditor-General pada 2009 menunjukkan kualiti bekalan air di Kelantan tidak menepati standard yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.


Pada tahun 2008,  kerajaan persekutuan telah mengagihkan sebanyak RM27.3 juta  untuk pembinaan 91 perigi tiub.


Daripada jumlah tersebut,  hanya 83 buah yang sudah disiapkan manakala baki selebihnya masih di dalam pembinaan.


Nampaknya masalah air karat di Kelantan hanya dapat diselesaikan kerajaan pusat juga sementara kerajaan negeri hanya lepas tangan dan hanya tau menuding jari menyalahkan orang lain di atas kelemahan mereka sendiri.


Dalam pada itu,  satu demonstrasi aman serta kempen mengumpul tandatangan akan diadakan untuk membantah masalah air di Kelantan ini.


Demonstrasi serta kempen tandatangan itu akan diadakan di Sekolah Kebangsaan Alor Bakat Mahligai Bachok pada 7 April ini iaitu hari Sabtu pada jam 10 pagi.


Kehadiran dari pelbagai NGO dijangka mencapai 100 sehingga 300 orang.


NGO-NGO gabungan yang terlibat ialah Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK),  Perkasa dan lain-lain lagi.


Semua rakyat Kelantan yang terlibat dengan NGO-NGO lain juga di Kelantan dijemput menyertai demonstrasi aman dan kempen tandatangan berkenaan.

No comments:

Post a Comment